Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Forældresamarbejde

Samarbejdet med jer forældre prioriteres højt

Formålet er at forældre til enhver tid inddrages i samarbejdet om deres barns udvikling, læring, trivsel og dannelse. Et forpligtende samarbejde mellem hjemmet og vuggestuen er vigtigt, for at vi sammen kan skabe sammenhæng imellem hjem og vuggestue i barnets liv. Dette gøres blandt andet ved at vi afstemmer forventninger til hinanden og har en ærlig og tillidsfuld dialog.

Opstartssamtaler

Vi lægger stor vægt på en god og positiv opstart, hvilket i praksis betyder, at vi holder opstartssamtaler med forældrene inden barnets start i vuggestuen.

En af vores største opgaver i forældresamarbejdet er opstart af nye børn. Vi lægger et stort arbejde i at give hvert barn den bedste opstart, som vi kan, ud fra de betingelser familien har, barnets unikke status og de muligheder og begrænsninger vuggestuen har.
 

I vuggestuen arbejder vi i teams. Det betyder, at I som forældre bliver tilknyttet en gruppe, og at I ikke har en primærpædagog. Jeres barn lærer stille og roligt de voksne at kende, og derfor kan I opleve, at barnet kender personale, som I endnu ikke har mødt.

I Sydvesten ser vi alle børn som unikke, og vi har respekt for, at alle familier har deres egne betingelser og livssituation, der har betydning for barnets opstart i vuggestuen. Når vi alligevel har lavet anbefalinger for opstart i vuggestuen, så er det fordi, vi gerne vil dele ud af vores erfaringer med opstart af nye børn, ligesom vi gerne vil hjælpe nye forældre med at forberede sig på det, deres barn eventuelt får brug for under processen. Opstart i Vuggestuen Sydvesten bliver tilrettelagt individuelt ved opstartsmødet.

 
Vi følger op på opstarten i vuggestuen i passende tidsrum efter opstart.
Læs mere under punktet: Opstart
 
Opsporingsmodellen
I Aalborg kommune vil vi, at alle børn skal trives. Derfor arbejder vi med en opsporingsmodel, der skal være med til at sikre, at vi tidligt får øje på de børn, der ikke trives.
 
Trivselsevaluering 2 gange årligt

En central metode i opsporingsmodellen er de systematiske trivselsevalueringer (TOPI) af alle børn i alderen 0-6 år. Trivselsevalueringerne skal hjælpe med at opdage børns eventuelle manglende trivsel på et tidligt tidspunkt. Vi vurdere børnene i vuggestuen minimum 2 gange årligt. I forældre får besked, når TOPI vurderingerne er lavet og kan læse dem. Når barnet stopper her i vuggestuen bliver der udarbejdet en overgangsbeskrivelse til kommende institution. Denne får I forældre også mulighed for at læse.

 

Forældreportalen
I Aalborg Kommune bruger vi Rambølls Forældreportal "hjernen og hjertet". Forældreportalen er en digital portal, som samler de oplysninger, der er behov for i dialogen om dit barns trivsel. Vi bruger Forældreportalen i forbindelse med trivselsevalueringer og sprogvurderinger. Da dette er et redskab vi benytter i Aalborg kommune i forhold til 0-6 års området, kan kommende institution få adgang til de sidste trivselsvurderinger der er foretaget, dette er dog med en forudsætning for at I forældre giver samtykke hertil.

For yderligere information henvises til Aalborg kommunes hjemmeside ”Sammen om trivsel – en model for tidlig opsporing”.

Når vi trivselsevaluerer børnene bliver de placeret i en af tre positioner

-    Trivsel
-    Ekstra opmærksomhed
-    Bekymring
 
 

Uanset hvilken position ens barn er i vil man som forældre få besked om trivselsevalueringen. Hvis barnet er i Ekstra opmærksomhed eller Bekymring vil vi indkalde til et dialogmøde med jer forældre og evt med indkaldelse af relevante samarbejdspartnere (fx sundhedsplejerske, talepædagog, flexindsats pædagog mm.)

Læs mere i underpunktet: opsporingsmodellen

 
 

Vores forventninger til forældresamarbejdet

  • Gensidigt forpligtende samarbejde om barnets trivsel og udvikling
  • Dagligt samarbejde om barnets trivsel
  • I dialog om barnets trivsel og udvikling

Vi taler med forældrene dagligt, når barnet afleveres og hentes i vuggestuen. Ved aflevering af barnet tilstræbes det, at få viden om der denne morgen er noget på spil for barnet - eksempelvis ændringer i barnets døgnrytme. Dette for at vuggestuen i højere grad kan understøtte jeres barn og tage udgangspunkt i barnets fysiske og psykiske tilstand her og nu.

Vi forventer desuden, at forældre oplyser os om forandringer og det, som sker i barnets liv, som har betydning for barnets trivsel.

I vuggestuen søger vi tilsvarende ved afhentning at sætte ord på, hvis der har været ændringer i barnets vuggestuerytme og andre relevante informationer. Vi giver et indblik i barnets udvikling, læring og trivsel. Vi italesætter udfordringer, og sammen med forældrene finder vi metoder eller justeringer i pædagogikken, der understøtter barnets udvikling og læring i forhold til eksempelvis, hvordan det går i vuggestuen, hvordan barnet har det, og hvad vi tænker, barnet for eksempel skal udfordres eller støttes mere i, samt hvad/hvordan I som forældre kan støtte op. Derudover forventer vi, at vi hjælpes ad med at udfordre barnet i det, som bliver aftalt.