Traditioner og aktiviteter

Årstidsbestemte aktiviteter og aktiviteter i løbet af året

Ud over de daglige tilbagevendende aktiviteter som er naturlige i en vuggestue, så har vi øje for årstidernes muligheder for aktiviteter.  For eksempel krible krable og vandleg om sommeren.

Derudover har vi samling på stuerne og i det store fællesskab. Vi holder samlinger, ud fra situationer der giver mening for børnene. Samlinger kan foregå både indenfor og udenfor. For eksempel da vi plantede træer, så holdt vi en samling udenfor for hele husets børn.

Årshjul

Vi har hvert år aktiviteter, der er inspireret af årstiderne, det gælder både højtider og årstidsbestemte aktiviteter

Sommer – Krible kable, vandleg, en traditionsrig sommerfest

Efterår – vi samler blade, kastanjer, hopper i vandpytter

Vinter – Jul, juleklip, pynte op til jul, adventshygge med julelege og julesange. Fastelavn, hvor vi klæder os ud og slår katten af tønden. Vi leger med sne, eller tager sneen med ind til de små børn

Forår – påske, vi synger påskesange og påskelege. Vuggestuens fødselsdag er 1.4. – det er ikke en aprilsnar.

Traditioner i vuggestuen

I vuggestuen holder vi fødselsdag for børnene. Vi holder fødselsdag ved at invitere forældre med til Helles fødselsdagsboller. Vi synger fødselsdagssang og hygger sammen til eftermiddagsmad

Vi holder også ”farvelfest” for børnene, når de skal videre fra vuggestuen. Det gør vi ved at invitere forældrene med til Helles ”farvelboller” om eftermiddagen den sidste dag, barnet går i vuggestuen.

Feriekalender

I skolernes ferieperioder vil I forældre blive spurgt om jeres barns ferieafvikling. Vi spørger for bedre at kunne koordinere personalets ferier mm. Vi har i periodevis fællespasning i dagtilbuddet, hvilket drejer sig om 2 uger i sommerferien, dagen efter Kr. himmelfarts dag samt imellem jul og nytår.