Om vuggestuen Sydvesten

Om os

Vuggestuen Sydvesten er normeret til 60 vuggestuebørn på 0 til 2 år og 11 måneder. Vi vil i 2022 og 2023 have en overbelægning. Børnene er delt op i 4 aldersintegrerede grupper med ca. 15 børn i hver gruppe - Mågerne, Goplerne, Sælerne og Krabberne. Dog er de ældste børn samlet i en alrumsgruppe om formiddagen.

Vi inddeler dagligt børnene i  mindre fordybelses grupper. Dette giver børnene mere ro til fordybelse, bedre mulighed for at komme til orde, så barnet oplever at have værdi i fællesskabet.

I Vuggestuen Sydvesten opleves rutiner som vigtige læringsrum. Rutiner har den fordel at de gentages på daglig basis, ofte flere gange om dagen - det være sig f.eks. til måltidet eller i garderoben, hvor børnene gives mulighed for selv at deltage i opgaveløsningen.

Åbningstider:

Mandag - torsdag kl. 6.25 til 16.50

Fredag kl. 6.25 til 16.15

Telefon nummer: 99823780

Vi tager udgangspunkt i vores børnesyn

• Vi støtter hvert barn i at være og blive den bedste udgave af sig selv - kort og godt
  • Vi støtter hvert barn på en anerkendende og omsorgsfuld måde, da hvert barn er unikt
  • Hverdagen er tilrettelagt med faste rutiner, der giver forudsigelighed og ro

Vi arbejder ud fra et børnesyn, hvor børn skal støttes i at være og blive den bedste udgave af sig selv.  Vi støtter det enkelte barn i dets personlighed, udvikling og kompetencer, og hjælper på vej i forhold til at kunne indgå i samfundets normer og fællesskaber. Vi møder det enkelte barn anerkendende og omsorgsfuldt, og med udgangspunkt i at hvert enkelt barn er unikt og kommer med forskellige forudsætninger.

Vi tilrettelægger hverdagen, så den er genkendelig, stabil og overskuelig med faste rutiner i løbet af dagen, - spisetider, legetid, aktiviteter, bleskift, sovetider, det giver ro og forudsigelighed hos børnene og med mulighed for en mængde læring.

Læs mere under Pædagogiske rammer og de pædagogiske læreplaner

I huset har vi en stor andel af pædagoger i personalegruppen

• I huset tager hele personalegruppen hånd om barnets trivsel, udvikling og læring
  • Vores særlige arbejdsform er kendetegnet ved at vi arbejder i teams
  • Vi har et dynamisk hus, der har tradition for at tage udgangspunkt i børneperspektiver

Vuggestuen Sydvestens personale består af tretten pædagoger, en pædagogisk leder, en kostfaglig eneansvarlig, tre pædagogmedhjælpere, to pædagogstuderende og periodevis en social normerings pædagog. På grund af overbelægningen, har vi ansat yderligere 1 pædagogmedhjælper. Derudover er der på forskellig vis andre tilknyttet huset: to til tre vikarer og frivillige.

Hele personalegruppen drager i fællesskab omsorg for børnenes daglige trivsel, udvikling og læring. Til hver børnegruppe er der tilknyttet et personaleteam, hvor at den studerende også indgår. Den studerende er tilknyttet 2 stuer og vil have sin arbejdsgang ligeligt fordelt på begge stuer.

Sydvestens personalegruppe er kendetegnet ved samlet at have stor viden, indsigt og erfaringer med målgruppen, ligesom er der flere af personalet, der har særlige kvalifikationer. Det er således et dynamisk hus, der har tradition for at tage udgangspunkt i børneperspektiver.