Opstart

Dialog og samarbejde i opstarten i vuggestuen

Alle børn er forskellige, og alle har brug for en god opstart. Opstarten i vuggestuen skal være tryg og god for både barn og forældre. Alle børn er forskellige, og derfor gør det samme sig gældende for opstarten.
I opstarten vil dialogen mellem personalet og forældre være en ekstra vigtig faktor for at barnet føler sig tryg.

Forventningsafstemning og struktur i dagligdagen i opstarten

Inden opstarten i vuggestuen vil der blive afholdt et opstartsmøde. Her kan vi lære hinanden lidt at kende og have en dialog om barnet, forventninger, struktur og dagligdagen i vuggestuen.

Vi tilpasser den enkelte opstart ud fra det enkelte barn, og derfor kan opstart være forskellig fra barn til barn.

Det vi lægger mest vægt på i opstarten er at den bliver tryg og god for både barnet og forældre. Når barnet græder og bliver ked af det når eksempelvis mor/far går vil vi møde barnet med nærvær og omsorg.

• Det er okay at græde
  • Det er okay at være ked af, det er helt naturligt
  • Det er okay for mor/far kommer igen

Vi hjælper barnet ved at sætte ord på følelserne og støtter barnet i, at det er okay, og at det nok skal gå. Ved at vise omsorg og nærvær for barnet i opstarten skabes en tryg relation til barnet.

Forberedelser i forbindelse med opstart

En opstart kan for eksempel se således ud:

• At sætte to uger af til indkøring, samt at der i de følgende to uger er muligheder for at give barnet en kort dag nogle dage om ugen.
  • At den første dag er en besøgsdag sammen med forælder 1-2 timer
  • At den anden dag er en besøgsdag, hvor forælder eventuelt går kortvarigt fra barnet, ca. 15-30 min.
  • At den tredje dag afleverer forælder eventuelt barnet og kommer tilbage efter ca. 1 timer
  • At den fjerde dag afleverer forælder barnet og kommer tilbage efter ca. 2 timer
  • At der de følgende dage skrues op for den tid, barnet er i vuggestuen, og at tidsrummet afpasses efter barnets reaktion på at være i vuggestuen uden forælder
  • At barnet får tid til at finde ro til at sove, spise og lege i vuggestuen, afstemning foregår i tæt kontakt mellem vuggestue og forælder
  • At forældre, der har kortere tid til opstart, de overvejer, om de har andre muligheder i deres netværk for at hente barnet tidligt
  • Nogle børn har brug for lang tid til at vænne sig til at være i vuggestuen, andre børn oplever det som nyt spændende og interessant, men de børn kan godt få en periode senere, hvor de synes, det er svært at være i vuggestuen.

I vuggestuen arbejder vi i teams, derfor vil I møde flere voksne allerede fra starten af barnets vuggestuetid. Men bare rolig, børnene lærer stille og roligt flere voksne at kende, selvom I kan komme ud for, at I som forældre ikke har mødt alle de voksne.

Praktisk viden inden opstart

I vuggestuen er der 60 børn med minimum 120 stykker fodtøj og strømper, så det er en god ide, at sætte navn i alt hvad barnet har med i vuggestuen. Der er 30 børn, der deler garderobe, derfor kan I komme til at opleve, at tingene ikke ligger på deres plads.

Barnet skal medbringe 3 sæt skiftetøj som passer i størrelse og til årstiden, eventuelt sutter/sutteflasker og udetøj til vejret. Børnene må ikke medbringe mad hjemmefra.  Vuggestuen har bleer, barnevogne/krybber/køjesenge, sengetøj, mad og drikke.

Påklædning

Vi opfordrer til, at børnenes påklædning er praktisk og ikke hæmmer deres motoriske udfoldelser og naturlige bevægelsesmønstre, samt at påklædningen medvirker til, at barnet med støtte bliver selvhjulpet.

Særligt for forår/sommer: I perioder med sol skal børnene være smurt ind i solcreme, når de afleveres. Vi har solcreme i vuggestuen, så vi kan smøre over middag. Desuden vil vi stærkt anbefale en sommerhat, gerne en der dækker nakken på barnet.

Af sikkerhedsmæssige hensyn for dit/jeres barn, må der ikke være snore i jakker, trøjer, flyverdragter, regntøj, huer, luffer og sommerhat. Vi vil af samme årsag gerne at suttekæder, øreringe og hårspænder bliver hjemme.

I vuggestuen får dit/jeres barn en garderobeplads. Det er jer som forældre, der har ansvaret for, at barnet har de ting med, det har brug for i løbet af en vuggestuedag. Barnet skal medbringe hjemmesko, udefodtøj, flyverdragt, regntøj, huer, luffer og skiftetøj alt efter årstiden.

Barnet får også en kasse på badeværelset, hvor der kan ligge sutter, sovetøj og ekstratøj.