Sygdom

Hvordan har dit barn det i dag?

Hvornår er mit barn syg?

Hvordan arbejder vi med at undgå at smitte hinanden i vuggestuen?

• I dialog om sygdom

I vuggestuen tager vi ikke temperatur på børnene af etiske grunde, men vi kikker på barnets almene velbefindende og vurderer, om barnet kan følge en dag i vuggestuen.

I tilfælde af at vi vurderer, at barnet ikke kan følge en dag, så vil vi kontakte jer, og vi vil aftale nærmere i forhold til at I/andre i familien afhenter barnet. Derfor er det vigtigt, at I husker at opgive korrekt telefonnummer på Aula.

Når barnet vender tilbage til vuggestuen efter sygdom, så er det vigtigt at I forældre overvejer, om barnet er helt klar til at følge vuggestuens hverdag, der jo indebærer samvær med andre børn og voksne.

Hygiejnehåndbogen og vejledning om smitsomme sygdomme

Hygiejnehåndbogen tager udgangspunkt i bogen Sundhed, miljø og hygiejne i pædagogisk arbejde af Per Vagn Hansen, Vejledning om Smitsomme sygdomme for børn og unge 2015, Sundhedsstyrelsen og Håndbog om hygiejne og miljø i dagtilbud, Sundhedsstyrelsen 2019

Hygiejnehåndbog (pdf): kommer senere

Få mere viden om smitsomme sygdomme hos børn på Sundhedsstyrelsens hjemmeside